Joram Hoevenaars – NVM Holding
Denk aan een Booking.com, Uber of Airbnb. Deze nieuwe klantervaring zorgt ervoor dat klanten in alle markten een optimale en naadloze ervaring verwachten. Als een platform niet (meer) direct voldoet, stappen ze eenvoudig over naar een alternatieve aanbieder.
Dit geldt ook voor het kopen van vastgoed. In Nederland worden klanten door funda van informatie voorzien in hun huizenzoektocht dankzij de kwalitatief hoogwaardige data van NVM-makelaars. Om dit te blijven doen, moet je wel mee met de ontwikkelingen en consumenten aan je weten te blijven binden, betoogt Joram Hoevenaars die zich binnen de NVM Holding bezighoudt met innovatie en ontwikkeling. “Ik houd de ontwikkelingen in de vastgoedmarkt, nauwlettend in de gaten. Ik kijk hoe andere landen zijn georganiseerd en welke ontwikkelingen daar spelen op het gebied van technologie en vastgoedplatformen. Aan de hand daarvan kijken we waar wij als Holding met onze deelnemingen nu staan en hoe wij verder kunnen groeien om het belang van de NVM-leden beter te kunnen dienen.”
De NVM Holding volgt deze buitenlandse ontwikkelingen op de voet en met veel ontwikkelingen is de Holding ook al bezig. “Op het gebied van virtuele bezichtigingen heeft funda afgelopen jaar Matterport geïntegreerd: via een tool maak je een 3D-scan van een woning waardoor je virtueel door een woning kan lopen”, legt Hoevenaars uit. “En met de verbouwingsapp van Setle – winnaar van de NVM Innovatie Challenge krijgen kopers inzicht in de mogelijkheden van een verbouwing en daarbij behorende kosten.” Bij ‘lead management’ is nu vooral de kwalificatie van mogelijke kopers belangrijk, vervolgt Hoevenaars. “Wie is er echt geïnteresseerd en in staat om de woning te kopen? Door hier de kennis van funda, Realworks en (straks ook) Vidua te bundelen, proberen we voor makelaars de beste leads te genereren. Daarnaast ontwikkelen we bij Vidua Wonen een tool om een transactie voor alle betrokkenen makkelijker te maken. Kopers, verkopers, makelaars, taxateurs, hypotheekverstrekkers, geldverstrekkers en notarissen hebben allemaal informatie nodig. Bij Vidua kan je de informatie verzamelen, online tekenen en delen met de relevante partijen zodat het gehele proces zo soepel mogelijk verloopt.”
De NVM Innovatie Challenge is een prijs waarbij de NVM voor haar leden een innovatieve oplossing zoekt die de digitale en persoonlijke klantervaring positief beïnvloedt bij aan- en verkoop van woningen. Hiervoor hebben meer dan 40 initiatieven zich aangemeld. Renovatietool Setle had volgens de vakjury en de kijkers het beste initiatief en won de prijs van 10.000 euro en ondersteuning van de NVM bij de verdere ontwikkeling van de tool.
Bekijk video