De krapte op de woningmarkt is nog nooit zo heftig geweest. “Dat zien we elk kwartaal weer in prijsstijgingen van soms wel 20 procent en een doorlooptijd van gemiddeld inmiddels minder dan 25 dagen”, vertelt Fonger Ypma, CEO bij NVM-dochter brainbay.
Tien jaar geleden kocht slechts 20 procent van de doorstromende kopers eerst een huis en verkocht daarna pas de eigen woning. “Dat is nu precies andersom, waardoor de doorstroom stokt”, zegt Ypma. “Door via deze pilot aankomend aanbod exclusief voor NVM-leden inzichtelijk te maken in TIARA en voor consumenten via digitale zoekopdrachten en later op 1 plek online zouden we dit kunnen doorbreken. Makelaars hebben in potentie immers veel toekomstige verkoopopdrachten – de huidige woning van hun klant die op zoek is naar een nieuwe woning – maar dat is nog niet bekend bij andere makelaars. Door kenbaar te maken dat een woning binnenkort in de verkoop zal komen, kan je mogelijk een sneeuwbaleffect creëren.”
Het primaire doel is om transparantie van komend aanbod te verhogen en daarmee de doorstroom hopelijk een zetje te geven, aldus Ypma. “Omdat de woning nog niet echt op de markt is, zal het om een ‘simpele’ aanmelding in het uitwisselingssysteem TIARA gaan. Dus zonder adres en foto’s maar alleen basiskenmerken als buurt, grootte, bouwjaar en richtprijs en de verwachting wanneer de woning op de markt komt. Zo voorkom je dat iemand al bedolven wordt onder bezichtigingsafspraken terwijl dat nog helemaal niet speelt. ”Wanneer alle NVM-makelaars dit aankomend aanbod in het uitwisselingssysteem zetten, kunnen er volgens Ypma meer en sneller mensen en woningen worden gekoppeld en meer mensen sneller worden geholpen met hun woonwensen.
Uiteraard hebben NVM Wonen en brainbay deze nieuwe functionaliteit voorgelegd aan NVM-leden om wensen en praktijkkennis op te halen. Hierbij blijft de volledige aanmelding bij een opdracht tot dienstverlening belangrijk. “Wanneer dit gaat zorgen voor meer verkoop, dan moet de data van die verkopen wel goed in TIARA moeten worden vermeld, omdat het allereerst gaat om een beperkte aanmelding, en we wel de uitwisseling zo compleet mogelijk willen houden”, benadrukt Ypma.
Aankomend aanbod start daarom ook als een pilot. Zo kunnen makelaars en consumenten feedback leveren op basis waarvan we het verder door ontwikkelen. We zijn al aan het onderzoeken hoe we dit aanbod het beste kunnen tonen aan consumenten. Hierover zijn we bijvoorbeeld in gesprek met funda, om te kijken of aankomend aanbod op den duur zichtbaar kan worden voor iedereen. Overigens zal het dan altijd aan de opdrachtgever zelf zijn om te bepalen of die zijn of haar woning op funda wil plaatsen, zelfs al staat er in dit geval dan nog geen specifiek adres bij.”
Met aankomend aanbod kan het aanbod volgens Ypma echt worden vergroot. “Ik geloof daar oprecht in. Het zou eigenlijk standaard moeten worden dat je als aankoopmakelaar de woning van doorstromers alvast als aankomend aanbod meldt in Tiara. Zo brengen we samen de doorstroming weer een beetje op gang, waardoor het weer positief werkt voor iedereen die op de woningmarkt iets wil. Je ziet nu al constructies als verkoop onder voorbehoud dat de verkoper zelf ook weer een nieuwe woning vindt. Gezien de huidige markt gaat de koper hier vaak mee akkoord.”
De verwachting is dat de eerste aangesloten kantoorautomatiseerders deze functionaliteit begin 2022 beschikbaar hebben voor NVM-leden.