NVM

Bezig met het laden
van het e-zine...

Digitale Kansen: De consument

In dit e-zine lees je alles over de (veranderende) consument, de impact van digitalisering en de rol die de makelaar hierin heeft. De artikelen en video’s zijn geclusterd per thema en vind je hieronder.

01 | Welkom!

02 | Voorwoord

03 | De consument

04 | Innovatie

05 | Klantreis

06 | Social Media

07 | Jouw klantrelatie

08 | Oud & Nieuw?

09 | Colofon

Bezig met laden
>

Wat verwacht de consument nu echt van je?

Elk half jaar brengt funda een eigen Barometer uit. Met dit rapport kan de makelaar zien hoe hij of zij het doet ten opzichte van andere makelaars op het gebied van zichtbaarheid, aantal views en leads op funda.

2 min

 “Dit rapport breiden wij sinds een paar jaar uit met onderzoeken en  interviews met zowel makelaars als consumenten over een specifiek thema”, vertelt Garikai van Weydom, marketing analist bij funda. “Omdat funda dit jaar 20 jaar bestaat blikken we terug én kijken we ook vooruit. Zo hebben we consumenten gevraagd hoe zij de rol van de makelaar in de toekomst zien.”

Met de resultaten uit de funda Barometer kan de makelaar dus zijn of haar eigen prestaties op funda inzien én zichzelf vergelijken met vakgenoten. “Zo kan de makelaar precies zien welke onderdelen nog geoptimaliseerd kunnen worden en ons desgewenst voor advies inschakelen”, legt Van Weydom uit. “Met de toevoeging – sinds een paar jaar – van consumentenonderzoeken en interviews, is het rapport mooier en completer geworden en biedt het makelaars nog meer inspiratie.”

“We zitten in een snel veranderende markt waarin de informatiebehoefte van de consument vaak groter blijkt dan wat veel makelaars op dit moment bieden.”

Jongere consument verwacht meer

Uit het meest recente themaonderzoek komt naar voren dat de rol van de makelaar volgens de consument gaat veranderen. Dat is volgens Van Weydom ook niet gek. “We zitten in een snel veranderende markt waarin de informatiebehoefte van de consument vaak groter blijkt dan wat veel makelaars op dit moment bieden. Zeker op het gebied van verduurzaming verwacht vooral de jongere generatie een meer adviserende rol van de makelaar. Meer dan de helft van de woningbezitters zit namelijk met vraagstukken, vooral op het gebied van verduurzaming en woningaanpassingen.”

funda Barometer

Vind hier de belangrijkste resultaten uit de funda Barometer eerste helft 2021

Download hier

Beschermd beroep

Door als makelaar meer als adviseur op te treden, kun je klanten voor langere tijd aan je binden in plaats van alleen bij de aan- of verkoop betrokken te zijn, benadrukt Van Weydom. “Daar ligt dus een grote kans voor de makelaar. Uit ons onderzoek komt naar voren dat iemand die al eens gebruik heeft gemaakt van een makelaar, vooral de conventionele diensten als aan-, verkoop en taxatie verwacht. Maar consumenten die nog niet met een makelaar hebben gewerkt, verwachten juist advies over bijvoorbeeld verbouwingen. Ook heeft men in de grote steden een grotere informatiebehoefte dan in kleinere steden en dorpen. Vooral op het gebied van aanpassingen aan de woning, woningwaarde, onderhoud en verhuurmogelijkheden.” Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument het belangrijk vindt, dat makelaar een beschermd beroep wordt. “Een logisch gevolg van de manier waarop de beroepsgroep de afgelopen tijd in de media neergezet is”, zegt Van Weydom.

“Zeker op het gebied van verduurzaming verwacht vooral de jongere generatie een meer adviserende rol van de makelaar”

En nu?

De grootste uitdaging ligt nu vooral op het verkrijgen van nieuw aanbod, dus daarom focust funda daar ook meer op. “Makelaars zitten nu niet meer te wachten op nog meer aanmeldingen voor een bezichtiging”, vertelt Van Weydom. “Dat was wel altijd onze belangrijkste toegevoegde waarde. Maar om de markt in beweging te krijgen en meer verkoopleads voor makelaars te genereren, gaan we nu meer focussen op de huiseigenaar. Daarom zijn we allerlei pilots aan het ontwikkelen om te kijken hoe we de makelaar hierin het beste kunnen helpen.”

Meer informatie?

NVM-makelaars kunnen voor meer informatie en advies contact opnemen met hun eigen accountmanager of via accountmanagement@funda.nl

Het gehele rapport kan je hier bekijken

Lees ook het artikel over aankomend aanbod

Lees meer

Bekijk ook de video over Tech meets vastgoed

Bekijk video