NVM

Bezig met het laden
van het e-zine...

Digitale Kansen: De consument

In dit e-zine lees je alles over de (veranderende) consument, de impact van digitalisering en de rol die de makelaar hierin heeft. De artikelen en video’s zijn geclusterd per thema en vind je hieronder.

01 | Welkom!

02 | Voorwoord

03 | De consument

04 | Innovatie

05 | Klantreis

06 | Social Media

07 | Jouw klantrelatie

08 | Oud & Nieuw?

09 | Colofon

Bezig met laden
>

Eerst de koper, dan pas de woning

Met het nieuwe woonconcept ELF – Enjoy Living the Future – wordt het standaardproces van projectontwikkeling omgedraaid en versneld.

2 min

Eerst worden de woningzoekenden gezocht en hun woonwensen geïnventariseerd. Daar wordt dan een houten woonproduct – toren, huizenblok, boerderij – aan gekoppeld. Vervolgens leg je dit ‘totaalpakket’ voor aan een gemeente met de vraag waar dit gerealiseerd kan worden. “Mensen schrijven zich eigenlijk in voor een project dat nog niet bestaat“, vertelt ELF-initiatiefnemer Andrew Citroen. “Ik ben echt verrast door het aantal aanmeldingen en de snelheid waarin dat gaat.”

Er ligt enorm veel druk bij gemeentes om de woningproductie op te schalen, maar als je de algemene geluiden vanuit de markt hoort, gaat het niet sneller, zegt Citroen. “Er zijn versnelplannen in overvloed, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht omdat de manier van werken dat tegenhoudt. Iedereen zit verstrikt in regels wat zorgt voor vertraging. Met ELF gooien we de werkwijze daarom helemaal om. Bij ons staat de woningzoekende centraal in plaats van het klassieke proces, waarbij de woning centraal staat en er een koper of huurder bij de woning wordt gezocht.”

Andrew Citroen – initiatiefnemer ELF

“Bij ons staat de woningzoekende centraal in plaats van andersom.”

Datagedreven en vraaggericht bouwen

Door gebruik van data via Maklr. (ook NVM-lid) weten we precies wat de samenstelling binnen een bepaalde postcode is, wat voor soort huizen daar bewoond worden en aan welk type woningen behoefte is, legt Citroen uit. “Zo kunnen we heel gericht via social media campagnes toekomstige bewoners bereiken. Dat hebben we al gedaan in Almere. Via data wisten we precies wie we moesten bereiken. Aan de hand van al hun woonwensen hebben we toen een plan met 350 woningen aangedragen bij de gemeente.” De gemeente reageerde enthousiast en het plan zal nu een volgende fase ingaan. “Door onze werkwijze, zijn veel zaken al geregeld wanneer we bij de gemeente aankloppen”, legt Citroen uit. “Wij verkorten hierdoor de keten vanaf het moment dat de gemeente groen licht geeft.” Voor Citroen zou een mooie volgende stap zijn om alles in houtbouw te kunnen realiseren zodat er op termijn ook met vaste modules kan worden gewerkt om de bouw te versnellen.

Collectief

Binnen dit woonconcept werken verschillende disciplines samen zoals een architect, financieel adviseur en bouwer. Citroen: “De makelaar speelt hier een belangrijke rol. Deze is en blijft de ‘ouderwetse’ vertrouwenspersoon van toekomstige kopers. Daarnaast geloof ik in de kracht van lokale makelaars. Daarom bekijken we per locatie welke makelaars daar actief zijn, al kan een consument zelf natuurlijk ook een makelaar inschakelen.” 

Waar men binnen ELF verder sterk in gelooft is het CPO – het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap – waarbij toekomstige bewoners gezamenlijk opdrachtgever zijn voor hun eigen nieuwbouwproject. “Zo kunnen de toekomstige bewoners meer de regie in eigen hand nemen, waar een mooie kans kan liggen voor de makelaar om als adviseur op te treden.”

Meer informatie?

Meer informatie over het nieuwe woonconcept ELF vind je hier

Lees meer

Benieuwd naar het verhaal achter de data van Maklr.?

Lees hier het interview