NVM

Bezig met het laden
van het e-zine...

Digitale Kansen: De consument

In dit e-zine lees je alles over de (veranderende) consument, de impact van digitalisering en de rol die de makelaar hierin heeft. De artikelen en video’s zijn geclusterd per thema en vind je hieronder.

01 | Welkom!

02 | Voorwoord

03 | De consument

04 | Innovatie

05 | Klantreis

06 | Social Media

07 | Jouw klantrelatie

08 | Oud & Nieuw?

09 | Colofon

Bezig met laden
>

De optimale matchmaker!

Nu de roep naar nieuwe woningen groter is dan ooit, wordt nieuwbouw steeds belangrijker. Maar voor welke doelgroep moet je bouwen?

2 min

“De oplossing ligt in het opzetten van één systeem dat door alle partijen kan worden gebruikt.”

Sando van der Helm – Maklr.

Hierin ligt een mooie kans voor de NVM-makelaars die met tools van NVM-lid Maklr. (voorheen Realtech) projectontwikkelaars kunnen adviseren. “Want met behulp van data kunnen we de match tussen kopers en woning optimaliseren”, vertelt Sando van der Helm van Maklr.. “Het beter afstemmen van het woonproduct op je doelgroep wordt namelijk steeds belangrijker.”

Aan de hand van data van de NVM, eigen data en enquêtes onderzoekt Maklr. de behoeften van consumenten om zo duidelijk te krijgen voor welke doelgroep je moet bouwen en hoe. Vanuit die gedachte gebruikt bijvoorbeeld een project als ELF de tools van Maklr. “Wanneer de doelgroep bekend is, gaan wij vervolgens het woonproduct finetunen met behulp van een woonwensenformulier”, legt Van der Helm uit. “Dat start met vrij generieke vragen als ‘wat voor woontype vind je belangrijk’ en wordt in vraagstelling steeds specifieker, zoals vragen over de woningindeling en mobiliteitswensen.” Aan de hand van deze uitkomsten stelt Maklr. veelal samen met een NVM-nieuwbouwmakelaar een rapport op. “Zo krijgt de projectontwikkelaar de optimale mix van soft en hard data, soft vanuit de makelaar en hard vanuit Maklr. waardoor zij hun project veel beter kunnen afstemmen op de wensen van hun doelgroep. De NVM-makelaar heeft immers het meeste contact met de consument en lokale marktkennis.”

“Met behulp van data kunnen we de match tussen kopers en woning optimaliseren.”

Nieuwbouw tooling

Dat de rol van de makelaar echt in het gedrang kan komen door marktpartijen, heeft Van der Helm al gezien in Singapore, waar hij een tijd heeft gewoond. “PropertyGuru is daar een soort funda en eigendom van een commercieel bedrijf. Zij trekken een groot deel van de woonketen naar zich toe waardoor makelaars zich moeten schikken naar hun regels. In Nederland heeft NVM door al haar deelnemingen gelukkig een sterke positie op technologisch vlak. En met funda een prachtig platform. Maar op het gebied van nieuwbouw is die technologische voorsprong er nog niet.” Volgens Van der Helm ligt de oplossing in het opzetten van één systeem dat door alle partijen kan worden gebruikt. “Maar dan moeten we daar nu wel met z’n allen mee aan de slag!” Maklr. denkt hier samen met de NVM grote stappen in te kunnen zetten.

Meer informatie

Meer informatie over de software van Maklr..

Meer info

Lees ook het artikel over Vidua

Lees meer