“Dit rapport breiden wij sinds een paar jaar uit met onderzoeken en interviews met zowel makelaars als consumenten over een specifiek thema”, vertelt Garikai van Weydom, marketing analist bij funda. “Omdat funda dit jaar 20 jaar bestaat blikken we terug én kijken we ook vooruit. Zo hebben we consumenten gevraagd hoe zij de rol van de makelaar in de toekomst zien.”
Met de resultaten uit de funda Barometer kan de makelaar dus zijn of haar eigen prestaties op funda inzien én zichzelf vergelijken met vakgenoten. “Zo kan de makelaar precies zien welke onderdelen nog geoptimaliseerd kunnen worden en ons desgewenst voor advies inschakelen”, legt Van Weydom uit. “Met de toevoeging – sinds een paar jaar – van consumentenonderzoeken en interviews, is het rapport mooier en completer geworden en biedt het makelaars nog meer inspiratie.”
Uit het meest recente themaonderzoek komt naar voren dat de rol van de makelaar volgens de consument gaat veranderen. Dat is volgens Van Weydom ook niet gek. “We zitten in een snel veranderende markt waarin de informatiebehoefte van de consument vaak groter blijkt dan wat veel makelaars op dit moment bieden. Zeker op het gebied van verduurzaming verwacht vooral de jongere generatie een meer adviserende rol van de makelaar. Meer dan de helft van de woningbezitters zit namelijk met vraagstukken, vooral op het gebied van verduurzaming en woningaanpassingen.”
funda Barometer
Door als makelaar meer als adviseur op te treden, kun je klanten voor langere tijd aan je binden in plaats van alleen bij de aan- of verkoop betrokken te zijn, benadrukt Van Weydom. “Daar ligt dus een grote kans voor de makelaar. Uit ons onderzoek komt naar voren dat iemand die al eens gebruik heeft gemaakt van een makelaar, vooral de conventionele diensten als aan-, verkoop en taxatie verwacht. Maar consumenten die nog niet met een makelaar hebben gewerkt, verwachten juist advies over bijvoorbeeld verbouwingen. Ook heeft men in de grote steden een grotere informatiebehoefte dan in kleinere steden en dorpen. Vooral op het gebied van aanpassingen aan de woning, woningwaarde, onderhoud en verhuurmogelijkheden.” Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument het belangrijk vindt, dat makelaar een beschermd beroep wordt. “Een logisch gevolg van de manier waarop de beroepsgroep de afgelopen tijd in de media neergezet is”, zegt Van Weydom.
De grootste uitdaging ligt nu vooral op het verkrijgen van nieuw aanbod, dus daarom focust funda daar ook meer op. “Makelaars zitten nu niet meer te wachten op nog meer aanmeldingen voor een bezichtiging”, vertelt Van Weydom. “Dat was wel altijd onze belangrijkste toegevoegde waarde. Maar om de markt in beweging te krijgen en meer verkoopleads voor makelaars te genereren, gaan we nu meer focussen op de huiseigenaar. Daarom zijn we allerlei pilots aan het ontwikkelen om te kijken hoe we de makelaar hierin het beste kunnen helpen.”
NVM-makelaars kunnen voor meer informatie en advies contact opnemen met hun eigen accountmanager of via accountmanagement@funda.nl
Het gehele rapport kan je hier bekijken