NVM

Bezig met het laden
van het e-zine...

De klantreis van de woonconsument

In dit e-zine lees en zie je allerlei inspirerende verhalen van collega’s die actief zijn in de verschillende fases van de klantreis van de woonconsument.

Bezig met laden

Innovatieve verduurzamingstool op komst

NVM en brainbay bieden makelaars extra service met het verduurzamingsrapport

2 min

“We weten dat het energielabel van een huis invloed heeft op de waarde ervan”, vertelt Gerco van den Berg, programmamanager bij NVM. “Ook weten we dat huizen met label A sneller verkopen dan woningen met label D. Wat als de makelaar bij de verkoop van een huis een rapport kan aanbieden waarin staat welke verduurzamingsmaatregelen nodig zijn om een huis naar A te brengen? Een rapport dat ook inzicht geeft in de kosten van de verduurzaming en de daaropvolgende waardevermeerdering van het huis? Dat rapport kan de klant goed ondersteunen in een koopproces waarin hij al veel aan zijn hoofd heeft. NVM en brainbay sloegen de handen in elkaar. Aan het eind van dit jaar wordt de verduurzamingstool gelanceerd, waarmee leden hun klanten deze extra service kunnen bieden.

Markt transparant maken

Gerco vervolgt. “We hebben besloten om deze tool te gaan ontwikkelen om twee redenen. Enerzijds omdat wij ons als NVM tot doel hebben gesteld om de markt zo transparant mogelijk te maken en duidelijkheid te geven over de status van een huis als het verkocht wordt. Naast het energielabel, wordt dat dankzij het rapport uit deze tool nog inzichtelijker. Anderzijds zien we dat commerciële partijen al een dergelijke dienst aanbieden, waarvan leden gebruik maken. Brainbay beschikt over de grootste vastgoeddatabase in Nederland en als NVM hebben we veel kennis en kunde in huis. We kunnen deze service ook bieden, en misschien nog wel beter vanwege onze datapositie. Daarom zijn we samen met brainbay aan de slag gegaan.”

Energielabel heeft invloed op waarde huis

Aan de zijde van brainbay vertelt Matthijs Hofman, product owner wonen, dat de datadochter van NVM al zag dat het energielabel invloed had op de waarde van een huis. “Wij konden uit onze gegevens halen dat de klant bereid was meer te betalen voor een huis met een goed energielabel. We zochten de media op met de boodschap dat het de moeite loont om huizen te verduurzamen, omdat woningen met een slecht energielabel minder waard worden en een minder hoge hypotheek kunnen krijgen bij de bank. Inmiddels was er ook overleg met NVM, die de behoefte kenbaar maakte om de voordelen van een groen energielabel te kwantificeren en te adviseren welke maatregelen je het beste kunt nemen om tot dit label te komen en in welke volgorde.”

“We zochten de media op met de boodschap dat het de moeite loont om huizen te verduurzamen, omdat woningen met een slecht energielabel minder waard worden en een minder hoge hypotheek kunnen krijgen bij de bank.”

– Gerco van den Berg, programmamanager bij NVM

Objectieve autoriteit

Eén van de specialiteiten van brainbay is het voorspellen van de modelwaarde van een huis en de onderbouwing daarvan. “We beschikken over de data en de AI-modellen om dit te doen. Om ook inzicht te krijgen in de kosten van verduurzamingsmaatregelen, zoals het isoleren van een huis, de installatie van een warmtepomp of zonnepanelen en de daardoor dalende kosten van het gebruik van fossiele energie, hebben we informatie gebruikt van een objectieve autoriteit: Milieu Centraal”, aldus Matthijs. “De combinatie van onze modellen en deze verduurzamingsinformatie maakt dat we kunnen kwantificeren wat de kosten en de baten zijn van het doorvoeren van de verduurzamingsmaatregelen. Dat kan een koper helpen bij het nemen van een beslissing, want hierdoor kan terugverdientijd worden begroot.”

Extra businessmodel

De verduurzamingstool moet aan het eind van dit jaar beschikbaar zijn voor NVM-leden. “De intelligentie achter het product staat, de data wordt op de juist manier verwerkt, maar we bouwen nog aan het internetproduct zodat de makelaar er een overzichtelijk rapport uit kan halen voor de klant’, aldus Matthijs. “In het koopproces, waarin de klant al heel veel aan zijn hoofd heeft, is dit een mooie extra dienst die de makelaar kan bieden, waarvoor de klant niet naar een ander hoeft te gaan. En wellicht is er ook een extra businessmodel uit te halen voor de (aankoop-)makelaar, die zich ook specialiseert in verduurzaming”, concludeert Gerco.

Hoe beoordeel je dit artikel?

Bedankt voor je feedback!