NVM

Bezig met het laden
van het e-zine...

De klantreis van de woonconsument

In dit e-zine lees en zie je allerlei inspirerende verhalen van collega’s die actief zijn in de verschillende fases van de klantreis van de woonconsument.

Bezig met laden

De alles-in-één-tool voor het aankopen van een woning

De Aankooptool van brainbay

Naast de populaire verkooptool ‘Inverkoopname’, heeft brainbay ook een aankooptool met maar liefst 1000 gebruikers per week. Gemiddeld downloaden zij zo’n 2000 aankooprapporten voor hun klanten. “Ik vind het eigenlijk onze mooiste tool”, aldus Matthijs Hofman, Product Owner Wonen bij brainbay. “De tool ‘Aankoop’ is bedoeld voor woningen die nu te koop staan. Daarom ben je altijd verzekerd van de meest actuele data.” Om makelaars en taxateurs nog beter te ondersteunen, heeft brainbay een doorontwikkeling op de planning staan. “Zodat onze leden de klant altijd van realistisch en up-to-date advies kunnen voorzien.”

2 min

Vicieuze cirkel omhoog

“De verkopend makelaar registreert alle kenmerken van een woning in het systeem: adres, woningtype, energielabel en natuurlijk het aantal vierkante meters, het bouwjaar, de hoeveelheid kamers, enzovoort. Per woning zijn dat zo’n 300 kenmerken. Al deze gegevens worden meegenomen in de rekenmodellen van de aankooptool”, vertelt Matthijs. “Hoe nauwkeuriger de informatie is die erin gaat, hoe beter de voorspellingen die eruit komen. We begrijpen dat dit de makelaar best wat tijd kost en ook niet het meest interessante werk is om te doen. Toch is het belangrijk hier goed aandacht aan te besteden. Hierdoor kan brainbay weer betere producten genereren om makelaars en taxateurs te ondersteunen. Het is als het ware een vicieuze cirkel omhoog.”

Onderbouwd adviseren

Maar over welke producten hebben we het? “De aankooptool ondersteunt makelaars bij het begeleiden van klanten tijdens het aankoopproces van een huis”, aldus Matthijs. “De tool geeft antwoord op de volgende vragen: wat is het huis waard? Voor welke prijs zijn vergelijkbare woningen verkocht? Wat is de kwaliteit van het huis? Wat is een realistisch bod? Wat is vergelijkbaar aanbod? Hoeveel wordt het huis meer waard na verduurzaming?” Met deze informatie op zak, kan de makelaar zijn klant goed onderbouwd adviseren in het biedingsproces, maar bijvoorbeeld ook bij renovatie en verduurzaming.

“De aankooptool ondersteunt makelaars bij het begeleiden van klanten tijdens het aankoopproces van een huis”

– Matthijs Hofman

Zelf aan de knoppen draaien

De doorontwikkeling die brainbay op de planning heeft staan voor de tool, zal voor nog nauwkeuriger inzichten zorgen. Matthijs licht een tipje van de sluier. “Om de nauwkeurigheid van de best vergelijkbare referenties nog meer te verhogen, kunnen gebruikers in de toekomst zelf aan de knoppen draaien.” Elk woningkenmerk in de referenties, zoals bijvoorbeeld het bouwjaar of het woonoppervlak, heeft nu een door brainbay vastgestelde weging in het rekenmodel. Deze weging is weliswaar nauwkeurig tot stand gekomen en getoetst aan makelaars en taxateurs, maar toch willen gebruikers in specifieke situaties of woonomgevingen kunnen afwijken van de ‘brainbay standaard’. Wat we willen gaan toevoegen, is dat de makelaar of taxateur zelf kan aangeven welke kenmerken zwaarder meegeteld moeten worden dan nu het geval is. Misschien is voor een bepaald huis perceeloppervlak wel meer bepalend dan het oppervlakte van het huis. In de toekomst zal het mogelijk zijn om dan de referenties opnieuw te berekenen met het perceeloppervlak extra belangrijk, om zo nog betere voorspellingen te krijgen.”

Deze nieuwe functionaliteit zal uiteraard ook worden toegevoegd in vergelijkbare modules als Inverkoopname en Waarderen. Met de aankomende verbeteringen zet brainbay zich in om van steeds nauwkeurigere inzichten te bieden aan makelaars en taxateurs. Hiermee blijft de aankooptool een mooie eerste stap in een reis naar een droomhuis.

Hoe beoordeel je dit artikel?

Bedankt voor je feedback!