“Sinds een paar jaar breiden we dit rapport uit met onderzoeken en interviews met consumenten over een specifiek thema”, vertelt Garikai van Weydom, marketing analist bij funda. “Dit keer stond digitalisering centraal.”
Met de data uit de funda Barometer kan de makelaar de prestaties van zijn of haar objecten op funda inzien én deze vergelijken met de concurrentie. Een benchmark voor makelaars dus. “En dat kan nu nog specifieker en gemakkelijker omdat de Barometer voor het eerst volledig digitaal is. De ‘papieren’ editie bestaat niet meer”, legt Van Weydom uit. “Hierdoor is meer interactie mogelijk omdat alle data nu worden samengevoegd in één specifieke grafiek. Bij het invoeren van de postcode van een object wordt automatisch de juiste regio geselecteerd zodat bekend is met welke andere objecten kan worden vergeleken. Hier kan je ook één kenmerk van je object, zoals prijsklasse of energielabel, aan toevoegen, zodat je nog specifieker kan vergelijken. De data is nu beter toegankelijk en waardevoller geworden voor de makelaar.”
In het themaonderzoek, afgenomen onder zo’n 1000 consumenten via de funda-website, is allereerst gekeken naar de contactmomenten bij de verkoop van een woning. Wil de consument dit fysiek of juist digitaal? “Duidelijk is dat de meeste consumenten een kennismakingsgesprek of bezichtiging graag fysiek willen, terwijl de administratieve handelingen zoals het opmaken van de makelaarsofferte en het afstemmen van de verkooptekst online kunnen worden afgehandeld. De terugkoppeling kan volgens de meeste respondenten dan weer telefonisch”, vertelt Van Weydom.
“We hebben daarnaast onderscheid gemaakt in leeftijdsgroepen: 25-39, 40-55 en 55-plus. Je ziet dat de ‘jongste’ groep meer beweegt naar het online afhandelen van zoveel mogelijk administratieve zaken. Maar voor zaken als een kennismakingsgesprek, geniet fysiek contact met de makelaar in elke leeftijdsgroep de voorkeur. Ook de officiële momenten na de koop, zoals het koopcontract doornemen en ondertekenen, de eindinspectie, overdracht en het nabespreken wil men graag fysiek doen.”
Zien we deze resultaten ook terug wanneer het gaat om de koop van een woning? “De voorkeur voor een fysieke kennismaking en bezichtiging en een digitale afhandeling van de administratieve zaken geldt ook bij het koopproces”, legt Van Weydom uit. “En ook hier geldt, hoe jonger, hoe digitaler.” Wat bij alle resultaten wel in het achterhoofd moet worden gehouden, is dat het onderzoek in de zomer van 2022 is uitgevoerd. “Er was toen sprake van een andere woningmarkt dan nu: het aanbod was minimaal en je moest er snel bij zijn.”
Vind hier de belangrijkste resultaten uit de funda Barometer zomer 2022
Lees meerBijna de helft van de respondenten wil dat het (ver)koopproces van een woning verder digitaliseert. Van Weydom: “Dat geldt voor de jongste leeftijdsgroep, met 63 procent, meer dan de groep van 55-plus, waarvan 32 procent voor verdere digitalisering is.” Verder blijkt dat transparantie (68 procent) het belangrijkste aspect is in het contact met de makelaar, op de voet gevolgd door persoonlijkheid en betrokkenheid (beide 62 procent). En ook conventionele manieren van communicatie blijven belangrijk. “Driekwart van de respondenten willen het liefst bellen of face-to-face contact met de makelaar, gevolgd door mail en Whatsapp. Relatief vaker wil de jongere generatie contact via Whatsapp. Communiceren met een chatbot is slechts voor 4 procent van de respondenten interessant.”
NVM-makelaars kunnen voor meer informatie en advies contact opnemen met hun eigen accountmanager of via accountmanagement@funda.nl