Ray Lopez
iBuyers zijn inmiddels niet meer weg te denken van de Amerikaanse vastgoedmarkt. Deze instant buyers bieden op een huis, nemen direct na de koop het onderhoud en de marketing van de huizenbezitter op zich en verkopen de woning vervolgens met winst. Het voordeel voor de koper is een snelle deal. Het nadeel is dat hij duizenden euro’s kan mislopen.
‘Wat is dit voor kaartje van Opendoor?’, vroeg een klant vier jaar geleden aan Ray Lopez, makelaar in Orlando, Florida. Het was zijn eerste kennismaking met een iBuyer. Het bedrijf Opendoor had een promotiefolder door de bus gegooid, waarin een vaste fee genoemd werd en de mogelijkheid om zelf de verkoopdatum van de woning te bepalen. Lopez dook in de wereld van iBuyers en kan inmiddels zijn klanten perfect adviseren of ze al dan niet met een iBuyer in zee zouden moeten gaan.
“Vooral in het begin realiseerden veel mensen zich niet dat iBuyers investeerders zijn”, legt Lopez uit. “Ze verdienen geld aan jouw woning. Als je zelf je huis fris schildert en geen tijdsdruk hebt om te verkopen, dan is dat geld voor jou. Verkopen aan een iBuyer raad ik dus alleen aan als men bereid is te betalen voor gemak. Je hoeft je huis niet op de markt te zetten, geen bezichtigingen te organiseren en je hoeft geen maanden te wachten voordat je het geld in handen hebt.”
Een goede prijs
Vorig jaar werd volgens de New York Times 3.1 procent van de huizen in 18 Amerikaanse staten verkocht aan iBuyers. Naast Opendoor zijn ook Zillow, Offerpad, Redfin grote iBuyers-bedrijven. Ze werken ongeveer op dezelfde manier. iBuyers rekenen een fee tussen de 6 en 7 procent. Sommige iBuyers rekenen daarnaast nog 1,5 procent van de verkoopwaarde. Daar staat tegenover dat er geen service fee en commissies aan een makelaar hoeven te worden betaald. Vaak bieden iBuyers een goede prijs, vlak onder de marktprijs. Gaat de verkoper akkoord dan maakt de iBuyer het huis verkoopklaar om het zelf door te verkopen.
Het addertje onder het gras van de snelle deals van ibuyers ligt volgens Lopez echter in de zogenaamde ‘repair costs’. “iBuyers hebben 25 dagen om terug te komen op hun deal”, zegt hij. “Dan denken mensen dat het zo goed als rond is, maar komt de iBuyer op het allerlaatste moment met een gepeperde rekening voor reparaties op de proppen. Als je halve huis in dozen zit en je op het punt staat te verhuizen, ben je dan toch geneigd te betalen. Dat kan in de duizenden euro’s lopen.” Kritische geluiden over misleidende advertenties kan Lopez niet onderschrijven. “Ik weet niet of het zozeer misleidend is. Maar de deal is vaak ook niet zo makkelijk gesloten als mensen denken”, aldus Lopez.
iBuyers zijn vooral actief op woningmarkten waar meer vraag dan aanbod is. “Meestal kiezen ze hun huizen in de prijscategorie van 200 tot 300 duizend dollar”, zegt Lopez. “Ze benaderen klanten vaak direct. Die markt is voor gewone makelaars dus kleiner geworden. Ondertussen heb ik meerdere keren van iBuyers huizen gekocht voor mijn klanten. Het duurt vaak slechts een paar weken voordat een woning opnieuw op de markt verschijnt.”
iBuyers bezichtigen de huizen over het algemeen niet voordat ze die kopen. “5 jaar geleden dacht ik nog, dat dit soort online shopping nooit zou werken voor huizen. Maar inmiddels zijn iBuyers een gegeven op de markt. De concurrentie is er en je kunt enkel controleren wat in je macht ligt. Ik heb veel contact met de mensen in mijn database, bijvoorbeeld met informatieve nieuwsbrieven of leuke video’s. Ik wil degene zijn die ze bellen als ze de advertentie van een iBuyer in de bus krijgen. Dan kan ik mijn toegevoegde waarde laten zien en willen ze hopelijk mij de verkoop laten doen.”