Digitale en technische innovaties volgen elkaar in moordend tempo op. Telecomaanbieders hebben messcherpe concurrentie van disruptieve oplossingen als Skype, Teams en Zoom en winkelstraten staan onder druk door de groei van e-commerce. Ook de wereld van de makelaardij ontkomt niet aan de digitale revolutie en zal in de vaart der volkeren moeten meegaan om gelijke tred te houden. De tools die Realogy ontwikkelt, kunnen makelaars nét dat onderscheidende vermogen bieden.
De makelaardij (in Nederland) is voor een groot deel traditioneel. Een kantoor om vanuit te werken, personeel met een smartphone en een hippe website: een dergelijk model heeft jarenlang perfect standgehouden, maar alleen met deze middelen red je het als makelaarskantoor anno 2020 niet meer. Dat stelt Ryan Schneider, de CEO van Realogy. “De hedendaagse consument legt de lat steeds hoger door meer, sneller en beter te willen in welke ervaring dan ook – inclusief de aan- en verkoop van een huis. Daarom is het belangrijk om de totale vastgoedbeleving voor deze consument te transformeren. Niet alleen goed voor hem, maar ook voor de makelaarsbranche en de makelaar zelf.”
Ryan Schneider – CEO Realogy
Samen met Coldwell Banker en Sotheby’s International Realty is ERA een van de zeven merken die in Nederland binnen Realogy’s franchiseketen worden gevoerd. Wereldwijd telt Realogy 19.000 makelaarskantoren in 115 landen (in Nederland zijn dit 131 ERA-kantoren). Met een ERA-licentie krijgt een houder toegang tot alle Realogy- en ERA-diensten waaronder een huisstijl, tools en diverse online platformen om op te opereren. Er is de laatste 5 jaar veel nadruk op lead management en marketing automation gelegd.
Nieuw is de mogelijkheid om in ‘Virtuele Open Huizen Routes’ coronaproof huizen te presenteren. Door deze digitale tools en innovaties kunnen op een dag veel meer virtuele bezichtigingen plaatsvinden en komen potentiële kopers toch in de stemming. Uiteraard zullen zij uiteindelijk het huis echt willen bezoeken en ‘aanraken’, maar op deze manier kun je in de klantreis vroeg met hen engagen. Kortom: de real estate experience dient gewoon top-of-the-bill te zijn, en dat heeft op zijn beurt ook weer een positieve uitwerking op makelaarskantoren. Ook al wordt beweerd dat het ‘klassieke’ makelaarskantoor op zijn retour is, zijn het juist digitale strategieën die het verschil maken. Consumenten zijn nog steeds bereid om een makelaar in de arm te nemen en zelfs meer dan bereid hiervoor te betalen.
Men wil ontzorgd worden, men streeft naar zekerheid en men ziet graag maximaal resultaat in deze stressvolle periode van hun leven. Schneider concludeert: “Wij zien wereldwijd dat consumenten meer dan ooit waarde hechten aan de expertise van een makelaar om hen hierdoorheen te loodsen.”
Schneider vervolgt: “Wanneer je real estate met andere industrieën vergelijkt, lopen we redelijk achterop. Daarom is het zo belangrijk die transformatie voor zowel het makelaarskantoor als de makelaar te stimuleren. Uiteindelijk zijn onder meer onze programma’s en technologiestrategieën maar op één ding gericht: franchisenemers bieden wat ze nodig hebben om een relevante, state-of-the-art ervaring voor de hedendaagse consument te creëren.”
Susan Yannaccone – CEO van de Realogy Franchise Group
En dit doet Realogy al 23 jaar met verve, zegt Susan Yannaccone als kersverse CEO van de Realogy Franchise Group. “Veel van wat reeds in de markt is geïmplementeerd, heeft de bij ons aangesloten makelaars aangenaam verrast. Men is blij met de snelheid waarmee we onze hand in de afgelopen periode richting makelaars hebben aangereikt. Ze zien onze innovatieve diensten als dé manier om als eerste met de klant aan tafel te gaan en hem meteen aan het begin van de customer journey bij de hand te nemen.
De tools en marketingstrategieën die wij continu ontwikkelen, zijn erop gericht om de consument zo vroeg mogelijk binnen zijn klantreis te winnen, vervolgens perfect te helpen en dan voor langere tijd aan je te binden.”